گروه مولفان مطالعات اجتماعی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش و پرورش در پاسخ به خبر «اشکالات کتاب تاریخ پایه هفتم زیر ذرهبین یک استاد باستانشناسی» که روز سهشنبه از طریق این خبرگزاری منتشر شد، پاسخ داد.
به گزارش سرویس «آموزش وپرورش» ایسنا، در پاسخ گروه تاریخ در مورد نقد بخش تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی پایه اول متوسطه (هفتم) آمده است: سطر ۳، صفحه ۱۰۱: ایراد و اشکال وارد نیست عبارت کاوشهای تاریخی صحیح است؛ زیرا مخاطبان کتاب هنوز چیزی درباره دو مفهوم تخصصی « دوره پیش تاریخی» و « دوره تاریخی»، نخواندهاند و بنابراین واژه تاریخ در اینجا به مفهوم عام آن یعنی گذشته (بدون تفکیک دوره بیش تاریخ و دوره تاریخی) به کار رفته است و در ادبیات تاریخی رایج است.
سطر ۴، صفحه ۱۰۱ : عبارت حدود هفت هزار سال غلط نیست، زیرا: اولاً این عبارت این مفهوم را نفی نمیکند که قبل از آن هیچ سکونتگاهی در ایران وجود نداشته است؛ ثانیاً در کتاب درسی گزارههایی قید میشود که صراحت و قطعیت علمی آنها مورد تأیید و اعتبار قاطبه متخصصان قرار گرفته باشد.
سطر ۴، صفحه ۱۰۱: اصلاح سکونتگاه به مراتب درستتر از عبارت روستاهای اولیه است؛ زیرا سکونتگاه هم دلالت بر روستا و هم شهر دارد و منحصر و متعلق به فرهنگ یا دقیقتر ادبیات پیش تاریخ نیست و در تمام دورههای کاربرد دارد.
۴- غار دوشه از نمادهای تاریخی استان لرستان است که هم در نقشه به درستی مکان گزینی شده است و هم در ذیل تصویر به درستی قید شده است.
سطر ۱، صفحه ۱۱۱: ایراد وارد نیست و عبارت حدود هفتاد سال صحیح است و قید حدود در این جمله ایراد را برطرف میکند.
۶- صفحه ۱۱۶ ، ایراد وارد نیست؛ منظور از آخرین بررسی ها چیست؟ بر مبنای کدام شواهد و مستندات تاریخی میتوان مسیر مهاجرت و یا حتی زمان مهاجرت آریاییها را به ایران با قطع و یقین بیان کرد؟!!
صفحه ۱۱۶: عبارت نخستین حکومت ایرانی برای حکومت ماد صحیح است ؛ زیرا واژه ایران از لفظ آریا و آریایی انشقاق یافته است.
۸- سطر ۲، صفحه ۱۲۴: ایراد وارد نیست، زیرا موضوع درس محدود و منحصر به دوران حکومتهای آریایی در ایران است و نه قبل یا بعد از آن. بنابراین چه لزومی به قید پایتخت ایلام وجود دارد؟!
صفحه ۱۲۶-۱۲۷ : ایراد وارد نیست؛ زیرا با توجه به رویکرد برنامه درس مطالعات اجتماعی، تعادل و توازن در تمام ابعاد سیاست، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تاریخی رعایت شده است. برای اولین بار مباحث اجتماعی، فرهنگی و تمدنی و نیز موضوعات مربوط به سبک زندگی ایرانیان باستان در حجمی برابر و حتی بیشتر از مباحث سیاسی و نظامی در کتابهای درسی مطرح میشود. سه فصل (۶ درس) از ۴ فصل تاریخی کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم، اختصاص به حوزههای فرهنگی، تمدنی و اجتماعی ایران باستان دارد. خوشبختانه این رویکرد کتاب مورد استقبال دبیران قرار گرفته است و در مدت کوتاهی بازخوردهای مطلوبی داشته است.
زیرنویس تصویر صفحه ۱۱۷ و ۱۴۸ اصلاح خواهد شد. همچنین سطر ۴، صفحه ۱۱۰ (واژه ماتو بر روی نقشه)؛ غلطهای تایپی هستند که در چاپ بعدی اصلاح خواهد شد.
صفحه ۱۰۲ سطر ۲، صفحه ۱۱۰، سطر ۹-۱۱؛ صفحه ۱۴۴، سطر ۸ ، ۹، ۱۱: براساس پیشنهاد جملهها اصلاح خواهد شد؛ صفحه ۱۴۶، سطر ۱۷، به جای واژه شاهان، واژه شاه و در صفحه ۱۵۱، سطر ۶ واژه آجر اضافه خواهد شد.
موارد ویرایشی زیر به ویراستار این کتاب ارجاع خواهد شد تا در صورت صلاحدید، اصلاح شود صفحه ۱۰۱، سطر آخر؛ صفحه ۱۰۴، سطر ۸ و ۱۲؛ صفحه ۱۰۷، سطر ۴ و ۹؛ صفحه ۱۰۸، سطر ۷-۶؛ صفحه ۱۱۷، سطر ۲-۱؛ صفحه ۱۱۹، سطر ۵، ۱۰ و ۷؛ صفحه ۱۲۰، سطر ۱ و ۲؛ صفحه ۱۴۳، سطر ۱۲؛ صفحه ۱۵۱، سطر ۱۳ اشکال تایپی و ویرایشی میباشند.
به گزارش ایسنا، دکتر چیتساز استاد باستانشناسی دانشگاه تربیت مدرس گزارشی از اشکالات و ایرادات بخش تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم تهیه و در اختیار ایسنا قرار داده بود که ضمن ارسال آن به وزارت آموزش و پرورش برای پیگیری و پاسخگویی مسئولان ذیربط، بخشهایی از این ایرادات نیز توسط ایسنا منتشر شد.
وزارت آموزش و پرورش نیز درنمابری به تمامی ایرادات و اشکالات مطروحه توسط این استاد باستانشناسی پاسخ داد که ایسنا تنها به انتشار پاسخ به بخشها و اشکالات منتشره اکتفا میکند.